Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the better-wp-security domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/u125386p121440/domains/teseducatief.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the complianz-gdpr domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/u125386p121440/domains/teseducatief.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Waarom een talenpracticum | tes educatief taalonderwijs

tes educatief

Waarom een talenpracticum

1 minuut of 12 minuten?

Waarom een talenpracticum?

Zelf spreken is één van de belangrijkste manieren om een (vreemde) taal te leren. Tijdens een gemiddelde taalles spreken alle studenten gecombineerd slechts 23,5% van de lestijd (DESI 2006, pg. 48-49). In een les van 50 minuten komt dat neer op minder dan 12 minuten. Dit is de totale spreektijd van alle studenten bij elkaar, de spreektijd voor de individuele student is sterk afhankelijk van de klasgrootte.

Talenpracticum

Hoger of lager

Uit bovenstaand overzicht blijkt dat de spreektijd per student zonder talenpracticum al snel terugvalt tot minder dan een minuut. In het talenpracticum is de spreektijd per student niet afhankelijk van het aantal leerlingen. Studenten spreken tegelijkertijd, zonder elkaar te storen en oefenen dus vaker en langer. Ook studenten die het moeilijk vinden om voor de hele klas te spreken, spreken in het talenpracticum ongestoord en vrijuit. U als docent luistert met de studenten mee en waar nodig stuurt u de individuele student aan- of bij. Dit alles zonder de andere studenten te storen. *De feitelijke spreektijd kan, afhankelijk van de door de docent gekozen oefening, hoger uitvallen.

Stoffige practica in een duf lokaal?

Een modern talenpracticum is allang niet meer een stoffig lokaal waarin losse modules via losse kabels met losse pc’s verbonden zijn, laat staan dat er nog sprake is van cassette- en bandrecorders! Een modern talenpracticum biedt een schoolbrede ondersteuning voor het (taal-)onderwijs waarin de docenten de studenten optimaal begeleiden en aansturen. Studenten worden individueel begeleid en hebben, naast klassikaal onderwijs, ruime mogelijkheden voor zelfstudie. De docent kan op een eenvoudige manier, actueel en ter zake lesmateriaal, van allerhande bronnen kunnen gebruiken en wordt niet vastgepind op excentrieke en niet compatibele bestandsformaten of lesindelingen. Of we nu spreken van een digitaal practicum, multimedia talencentrum of een multimediale leeromgeving; in een modern talenpracticum moeten de sleutelwoorden zijn: Gemak, Meerwaarde & Effectiviteit!

Een talenpracticum moet u het volgende bieden

Eenvoudige integratie van tekst, afbeeldingen, audio en beeld.

Docenten moeten, naar eigen behoefte, materiaal kunnen inpassen / toevoegen.

Studenten kunnen reacties/antwoorden en opnemen en deze opnames weer afspelen, met andere studenten én met de docent communiceren en hun werk/resultaten opslaan.

De docent kan, vanaf zijn of haar werkplek op een eenvoudige manier, studenten aansturen, de studentenpc’s “overnemen”, bijhouden welke taak de studenten uitvoeren etc., kortom: overzicht en controle over de studentenpc’s.

De docent kan centraal, vanaf zijn of haar werkplek, op een makkelijke manier applicaties (internet) blokkeren of beperken.

Zelfstudie voor individueel en onafhankelijk studeren, waarbij het lesmateriaal ook buiten het lokaal kan worden gebruikt.

Werk van studenten kan eenvoudig en automatisch worden verzameld en bewaard.

Mondelinge- en schriftelijke beoordeling van de studentenopnames.

Vergroten Effectiviteit

Eigen tempo

Sanako talenpractica bieden dit – én meer! Het doel is de effectiviteit van uw lessen te vergroten. Het middel is de studenten, in hun eigen tempo en op hun eigen niveau, actief met de lessen mee te laten doen door ze leuk, nieuw en actueel lesmateriaal te bieden en direct te ondersteunen waar en wanneer nodig. Lessen zijn leuker en dus effectiever.

Een modern talenpracticum is als volgt opgebouwd:

    De docent heeft een PC met de benodigde software om taaloefeningen uit te voeren.

    Docent en student hebben een headset die omgevingsgeluiden en afleidingen zoveel mogelijk uitsluiten.

    Studenten beschikken over een media speler/recorder om audio te beluisteren en om hun eigen stem op te nemen.

    Docent- en studentenposities zijn gekoppeld in een LAN, eventueel draadloos en/of in een ThinClient omgeving.*

    De eigen server wordt gebruikt om lesmateriaal en de studentopnames in een standaard (MP3, WAV, WMA) formaat op te slaan

    *De enige uitzondering is het Lab100, een dedicated talenpracticum waarin alleen de docent over pc (vaak laptop) beschikt waarmee hij het Lab100 bestuurt.

    Vraag een demo aan

    Wij verzorgen graag een demonstratie van de apparatuur bij u op school. Neem contact op via het contactformulier of mail naar:

    jverschoor-at-teseducatief.nl

    5 + 6 =